Co je telemarketing? Je telemarketing legální?

5.6.2025 Od admin Off

Co je telemarketing?
Telemarketing je forma přímého marketingu, při které firmy kontaktují potenciální zákazníky po telefonu, aby jim:
– nabídly produkty nebo služby,
– provedly průzkum trhu,
– požádaly o finanční příspěvek (např. charita),
– nebo informovaly o akčních nabídkách či novinkách.

Typy telemarketingu:
Odchozí telemarketing – firma volá zákazníkům (nejběžnější forma).
Příchozí telemarketing – zákazník sám volá na základě reklamy, např. infolinka.
Automatizovaný telemarketing – hovory vedené robotem (tzv. robocalls).
B2B telemarketing – firmy oslovují jiné firmy (business to business).
B2C telemarketing – firmy oslovují jednotlivce (business to consumer).

Ilustrační foto

Je telemarketing legální?
Ano, ale podléhá zákonným omezením.
V Česku od ledna 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích (§ 96), která říká:
Firmy nesmí volat za účelem telemarketingu, pokud k tomu nedali volaní výslovný souhlas.

To znamená, že pokud jste neodsouhlasili marketingové hovory, neměli by vám volat. Výjimky existují (např. stávající zákaznický vztah), ale i ty mají omezení.

Jak poznat telemarketing?
Typické znaky:
Volající se nepředstaví jménem, ale jménem firmy.
Rychle přejdou k nabídce produktů/služeb.
Chtějí získat osobní údaje nebo vás přesvědčit ke koupi či schůzce.
Volají z neznámého nebo zvláštního čísla (často i ze skrytého).
Chcete-li, mohu vám poradit, jak takový hovor asertivně ukončit nebo co říct, aby vás už nekontaktovali.