Může zaměstnavatel sledovat a odposlouchávat své zaměstnance?

11.4.2024 Od admin 0

Může firma sledovat své zaměstnance? Může zaměstnavatel sledovat aktivity zaměstnance na internetu? Může zaměstnavatel kontrolovat služební telefon? Jaké povinnosti a důsledky z monitorování mohou plynout pro zaměstnavatele i pro zaměstnance?

Poskytnutí výpočetní techniky zaměstnancům
Někteří zaměstnavatelé dávají k dispozici svým zaměstnancům výpočetní techniku (stolní počítač, notebook, mobilní telefon, tablet…). Většina zaměstnavatelů povoluje používat výpočetní techniku včetně mobilního telefonu výhradně pro služební účely. Zaměstnanci mají možnost volat zákazníkům firmy, volat dalším zaměstnancům apod.

Může zaměstnavatel monitorovat a odposlouchávat své zaměstnance?
Zaměstnanec může používat výpočetní techniku pro osobní účely jen tehdy, když mu k tomu dá zaměstnavatel souhlas. Zákon hovoří, že zaměstnavatel má právo zaměstnance kontrolovat „přiměřeným způsobem“. Další věc je, že kontrola musí být oprávněná. Například ji lze provést tehdy, když zaměstnanec zanedbává svůj pracovní úkol. Tady je potřeba říct, že se vždy musí jednat o jednorázovou kontrolu, ne systematickou. Zaměstnavatel tedy nesmí provádět kontroly zaměstnanců, aniž by k tomu neměl závažné důvody. Zaměstnavatel, podle Zákoníku práce, nesmí narušovat soukromí svých zaměstnanců na pracovišti a ve společných prostorách (nesmí je žádným způsobem sledovat, odposlouchávat, sledovat elektronickou komunikaci). Pokud by zaměstnavatel soustavně sledoval aktivit svých zaměstnanců na internetu (navštívené internetové stránky, e-mailovou komunikaci atd.), jedná neoprávněně. Zaměstnavatel může soustavně sledovat aktivity pouze z důvodu bezpečnosti na pracovišti, ochrany majetku a práv zaměstnavatele.

Ilustrační foto

Zaměstnavatel může pro sledování internetových aktivit, telefonních hovorů, používat speciální aplikace, které pracují „tiše v pozadí“ (tajně zaznamenávají aktivitu na internetu, monitorují e-maily, zaznamenávají odchozí i přijaté hovory…). Tady ale pořád platí, že zaměstnavatel musí o těchto dlouhodobých kontrolách zaměstnance předem informovat a mít k nim pádný důvod.

Někteří zaměstnavatelé omezují svým zaměstnancům k některé webové stránkám, jde zejména o stránky, které umožňují přihlašování do sociálních sítí, herní weby, pornografické stránky… To je v souladu se zákonem a hlavně se předejde zbytečným problémům.

Co se týče call center, které monitorují a archivují hovory, zaměstnavatel musí zaměstnance (telefonní operátory) informovat o tom, že charakter jejich práce vyžaduje odposlouchávání a kontrolu jím vedených telefonických hovorů se zákazníky.